DAg 21, camp 12 - Reisverslag uit Mandalgovĭ, Mongolië van Harry Bron - WaarBenJij.nu DAg 21, camp 12 - Reisverslag uit Mandalgovĭ, Mongolië van Harry Bron - WaarBenJij.nu

DAg 21, camp 12

Door: Har

Blijf op de hoogte en volg Harry

13 Augustus 2011 | Mongolië, Mandalgovĭ

8 Augustus,
Vroeg op . Date met Jan. Flaming Rocks kijken bij sunrise. Om 6.30u. De rest v.d. familie verkiest op 1 oor te blijven. We darren wat rond en schieten wat foto's en genieten vol stilte. Weinig fauna. Dan terug naar de gers. Mijn douchebeurt in de crea-douche waarvan de zonneboiler net bijgevuld wordt. Ijskoud gebaart de douchebeheerder. Jochie van 15 op motor met 2 grote oranje jerrycans. Inderdaad koud, maar juist wel lekker na de wandeling die er al op zit. Breakfast, en de man van het huis ... eh .... ger komt langs met zak vol goodies. Desertroses, woestijnrozen. Brokken aaneengekitte zandplaatjes. Pittige onderhandeling. Manny & ik kopen 2 kleintjes. We proberen Othello nog aporteren te leren maar dat lukt niet. Eten schooien wel.
De tuut in. Dag zwaaien a/d familie en Othello. Het wordt weer vlakke vlaktes. Uren lang, met veel corrogation (ribbels). Doodziek wordt je er van. In reisbeschrijving zeggen ze. Landschappen zoals iedereen denkt dat het hoort. Nou, ik heb inmiddels wat woestijn gezien, maar zelden zo vlak en saai en telefoonleidingen als hier. Nog een shop in een suum geplunderd. Inmiddels fata morgana's rondom. Ook enkele zandhozen gezien. Om 14.00u lunch. We zetten de luifel op. Waaronder we opgepropt de zalige lunch weer verorberen. Plotseling vliegt/kna;t de luifel de lucht in. 'n |Windhoos precies over onze picnic-plaats. De stokken vliegen alle kanten op als projectielen. Eentje raakt Garrta (gelukkig alleen) op de schouder. Even later blijkt een fata morgana realiteit. Een meertje. En beide auto's laait de discussie of 't nu wel of niet 'n meer is. Maar 'tis echt, incl. badderaars. Dan door tot de teller op ca. 160km staat. Inmiddels weer in heuvelachtig terrein, maar een geweldig woest droog onherbergzaam. Edoch, plotseling paar boompjes enna een bochie zijn we ineens in de bewoonde wereld. Dokken voor een rondleiding (niet eens dat, maar een feitenrelaas vanuit een centraal punt) in een door de Russen verwoest monnikenkloostercomplex. Later blijkt dat de Mongolen het zelf hebben verwoest onder 't russische bewind, maar dat klinkt natuurlijk geschiedshistorischgezien niet zo leuk. Als we kalar zijn, moeten we wachten tot Otgon terug is. Die is de hort op. In de tussentijd zien we hoe een klein gezinnetje in 'n half uur een ger slopen. Zeiltje eraf. Stokker eruit. Muren opvouwen (standaard harmonica hekwerk van hout), alles in de pickup. Klaar is kees. Tot onze verbazing ligt 't klooster langs een prachtig groen omzoomd riviertje in deze woestenij. Vandaar ook die boompjes opeens. Jippeah zwemmen. Hopen we. Een heuvel verderop vidnen we langs de rivier weer een mooie camping. Wat discussie over de juiste campplaats. We moeten rekening houden met de buren die er al staan, die grootste plannen hebben. Twee stuks vee voor de pot. Een bok en een geit. De geit gaat er gelijk aan. Als wij aanstalten maken voor de tenten, stuiven er gelijk allemaal buurvrouwen met plasticzakken het veld in. Wij er gelijk achteraan, met nog grotere zakken. Om..... juist ja.... stront zoeken in de vallei. Want we willen allemaal vuur. Het bronnen geslacht gaan allemaal voor de zwempartij. De rest is gewoon te schijterig. Na wat ouderwets gespetter met broerlief zien Jan & ik af deze rivier om te leggen naar voorbeeld van Kor En Monique enige dagen terug. 't Is heerlijk, niet koud, niet diep. Alleen vlijmscherpe stenen af en toe. Dat levert een operatie bij Jan op. Monique is de gelukkige om een rotsblok uit z'n voet te snijden. Verdoving bestaat uit twee Tigers. Otgon is al weer dikke vrienden met de buren (denken we).Garrta maakt veel werk van het eten, maar dan hebben we ook weer wat. We hebben ondanks de concurrentie van de buren een giga berg stront verzameld, en hebben dus weer 'n prima shitvuur. Volgens ons: koe, paard & kameel. De perfectie combi voor uw BBQ party. Koe twijfel ik overigens aan want die heb al een week niet meer gezien. 't Is 'n gezellige avond, tot de buren komen klagen, want Otgon ligt daar kennelijk straalbezopen de buurdames lastig te vallen. Merkwaardig, want hij is uitgenodigd door 'n straalbezopen jongeling eerder op de avond. Wat willen ze nu? Garrta - onder begeleiding van mij & Jan halen 'm op. 't Is 'n compleet opstootje. Otgon ladderzat op de grond, paar Mongools kijvende wijven eromheen. Scheldend gaat ie daarna met ons mee. Airag of yoghurt-likeur hangt als 'n wolk om 'm heen. Even bijkomen bij ons vuurtje. Dan maar weer plat. Morgen de eerste van 2 lange afsluitdagen. Aftellen is begonnen. Maar .... wel in een ger morgen.

Camp 12; alt: niet zo hoog meer. Zoek ik nog op.