Dag 8: Via Golden Buddha naar Golden Tooth... - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu Dag 8: Via Golden Buddha naar Golden Tooth... - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu

Dag 8: Via Golden Buddha naar Golden Tooth...

Door: simenhar

Blijf op de hoogte en volg Harry

17 September 2010 | Sri Lanka, Kandy

15 september

Heeeeel vroeg op. 5.30u. Tas gister al gepakt. Ons zweethokkie jaagt ons sowieso al vroeg uit de veren. Overal heerst een redelijke temp behalve op de kamer. Alsof we naast een ketelhuis zitten. Maarrr.. Om 6u rijden we. Op naar Dambullah. Rotstempel en n gouden Buddha. 5e grootste in de wereld wordt beweerd, maar zelfs op Sri Lanka zijn er al grootere, zelfs in t zicht van t beeld zelf. De tempel is prachtig. Rustig. Apen achter t hek met 220. (Weer) prachtige Buddhas. Weer op blote voetjes door t hete stof. Wel voor 50rupees gezegend, waarvoor we n prachtig 'all inclusive' bandje om de pols krijgen. Simone nog steeds verkouden. Ik wat minder. Tientallen buddaatje naast elkaar in een handvol grotten. Weer erg indrukwekkend.
Maar de t-shirt handel beneden - oh ja, tempel lag natuurlijk weer n paar honderd treden hoog - was ook weer erg interessant met Simone in t centrum v d handel. Vijf voor 10euro of zo. Voor mij 'n modieus stylistisch olifantje.
Toen door naar de ATM. Een terukerend ritueel. Ernaast zit een supermarket die door de bus geplunderd wordt, vooral pringles zijn nu schaars in Dambullah.
We vervolgen de reis en worden achtereenvolgens vergast op een viertal commissieprojecten van onze gids Ari. Eerst brengt ie ons naar een coconut thuiswerkplaats. Van het eetbare deel worden de meest smakelijke en onsmakelijke producten gemaakt, gedemoooot en geproefd. Vervolgens worden alle nuttige gebruikskansen van 't oneetbare deel gedemonstreerd. De touwslagerij is wel het leukst. De gekke oma slaat echter alles. Een levenlang betelnoten eten zegt haar enorme fietsenrek. De kindjes (7 stuks, van ca 2 tot 8 jaar) zijn het leukts.
Dan door naar de kruidentuin. Daar een rondleiding door een tuintje tussen hoge palmen met hier en daar wat plantjes tussengepoot, waarbij steeds een uitgebreid verhaal over het (medisch) nut en de slechte westerse alternatieven wordt afgestoken. Maarrr... hij weet het erg goed te brengen. Onderwe\ijl wordt er nog een mongoose gespot in de palmen. Nog een demo van een aantal producten, en ….. als klap op de vuurpijl wordt een korte stoelmassage aangeboden door de gastheer (een gediplomeerd ayurveda arts). Simone weet hem persoonlijk te strikken voor een zeer goede behandeling. Ik moet het doen met kennelijk zijn slechtste leerling. Vervolgens worden we – conform verwachting – het verkoop winkeltje in geloodst.
Daarna rausen we nog door een Sri Lanka batik fabriek waar jonge meisjes patroontjes tekenen en inparafineren, en vervolgens een oude uitgemergelde oma in verzengende hitte en zure dampen de lappen uitspoelt. Snel weg.
Dan de laatste loodjes. We naderen de bergen en de wegen beginnen te slingeren. En..... gelukkig.... het wordt iets koeler. Rond zessen naderen we Kandy. Een prachtige stad lijkt het, hoewel het donker is. Erg veel leven op straat.
Het hotel is een hoofdbreken voor de chauffeur. Maar t lukt. Kamer 209 deze keer. Wederom uitzicht op een gigabyte buddha op10 km afstand, prachtig verlicht. De vleermuizen scheren over 't chloorwater (hopend op gechloreerde vliegen?).
Eten om 8 uur. Buffet (fantastisch goed). Muziek (da's nou jammer). We zitten hier 3 nachten, nou dat is wel uit te houden. Overigens zeer grote TV-kast .... maar... zonder TV, dan maar m'n wandel schoenen erin. Na deze lange dag in AC Bus wordt Simones toestand er niet beter op.
Snel naar bed. Fan aan. Ook hier apen.....??