Dag 9: Olifantuh en plantuh.... - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu Dag 9: Olifantuh en plantuh.... - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu

Dag 9: Olifantuh en plantuh....

Door: simenhar

Blijf op de hoogte en volg Harry

17 September 2010 | Sri Lanka, Kandy

Dag 9: Olifantuh en plantuh....
16 september

We moeten weer heel vroeg op voor een volgens Simone en onze reisleider heel bijzondere excursie. Het Olifantenweeshuis. Ze worden heel stipt gevoerd, nl 9.15u. Wij dus heel vroeg weg. 7uur. Dus 6 uur op. Inderdaad apen rennen bij zonsopgang over de golfplaten en relaxen naast het zwembad. De 2u reistijd zit m niet in de afstand maar in de Utrechtsebaan verkeerstoestanden. Muurvast. Alle kindjes moeten ook hier naar school gebracht, met auto, bus dan wel tuktuk. Maar Lal (zo heet de chauffeur) heeft goed getimed. We zijn keurig op tijd. Ondanks een vrachtauto die in een ravijntje is gestort. Uit de bus stappend wordt ik gelijk een kiosk ingesleurd maar men camera GB's verkoopt. Goed idee, want ik raak er aardig door heen. Ik scoor na wat afdingen 8GB voor 3000 rupees. Dan 't olifantenweeshuis. Dat is een beetje een teleurstelling. Bijeengedreven op een veldje worden ze tentoongesteld en kunnen we shots maken. Enkele staan apart omdat ze inmiddels gestoord zijn (maken autistische dansjes en zo...). Dan volgt de voeder scene van 9.15u. Daar worden toeristen geld afgetroggeld als ze zwaar geketende babyolifanten mogen voeren met melk. Nou ja voeren. Ze mogen de fles die de mahut in de keel duwt met een vinger aanraken. Simone is boos. Ze is niet de enige. De laatste scene moet het goedmaken. We steken de weg over en lopen naar de rivier. Daar worden ze gebadderd zo wordt gefluisterd. Dat moet haast wel want men heeft er bijkans een tribune met horecabediening naast gebouwd. Gelukkig vergoed deze akte veel. Indrukwekkend als 60 olifanten door het winkelstraatje naar de waadplaats in de rivier denderen. Vreemd genoeg nemen ze bijna allemaal genoegen met pootjebaden. Een enkeling dompelt. Ik ga aan de struin om leukere foto's te kunnen maken. Wordt uiteindleijk door een mahut gewenkt om uit het zicht een drachtig wijfje "Nakura" te voeren met de bananen die Simone eigenlijk had willen voeren. Zoals verwacht kost me dat weer rupees. Uiteraard volgens hun weer te weinig. De olifanten beginnen onderling wat te stoeien en sommigen beginnen forse wandelingen. Overigens zonder dat de Mahuts ingrijpen . Kuddegevoel overwint toch. Na deze toch wel bijzondere schouwspel door 't winkelstraatje weer terug. Er wordt nog wat geshopped. Sim en ik scoren allebij nog een cowboy(achtige) hoed. Voor de wedstrijd 9 oktober.
Er volgt een zeer chaotische lunch, in een vaag bediend restaurant in een zeer aparte bouwstijl. Afrekenen duurt erg lang en de kassier heeft nog lang nachtmerries over ons.
Door naar het 'gems' museum. (Edelstenen) Sri Lanka staat bekend om robijnen en saffieren maar ook andere edelstenen. Belangrijke export. We racen door een 6,5 minuten video, waarbij ik na 2 minuten ECHT ben ingedommeld. Ondanks de airco die op -5 C stond. Simone is nu echt gesloopt.
Bert hoeft hier nooit meer teruggekomen, want dit is een echte klassieke 'kijke kijke, niet kopen' geworden. Krenten, die Dutchies!!
Er wordt wat getwijfeld over de botanische tuin, maar uiteindelijk gaat toch iedereen. Hier heeft echt niemand spijt van. De tuin is al honderden jaren oud, dus ook vele bomen. Ze is zeer imposant. Tropische woudreuzen. Gras van 30 mater hoog. Bomen van 200m breed. Vliegende vossen in de bomen. Zeer veel vogels, waar door een aantal groepsleden (waaronder ik) duchtig wordt gejaagd met de camera. Prachtig. Onderwijl zien we dat tamils ook onder elkaar flink tekeer kunnen gaan. In Nederland hebben we ook al geen goede herinneringen aan ze weet ik me nog te herinneren. Twee families gaan elkaar te lijf boven de picknicklakens. Maar de vrede keert weer met het verschijnen van twee prachtige bruidsstelletjes. Simone wordt bijna nog voor 't feest auitgenodigd als ze de vader van de bruid complimenteert met zijn prachtig uitziende dochter. Simone voelde zich even goed dankzij tele-reiki op dat moment. Het wordt een latertje. Terug naar 't hotel.
Sim krijgt nog een full-body-reiki treatmaent. DIe heeft ze hard nodig. Ook ik wordt ingewijd. Ik moet meedoen. We eten het weer geweldige buffet. Ondanks de muziek EN ondanks FOX (concurrent reisgroep).
We moeten slapen. Morgen weer een dag. De laatste zo'n beetje met veel cultuur.

Zo maar even.

• 17 September 2010 - 21:07

Roeline:

Hi,hi volgens mij zijn jullie toe aan een mega vakantie als jullie terug komen. Met veel rust, slaap, geraniums, luisterboeken, sauna en meer van dat soort rust zaken voor 50-jarigen. Jullie beleven wel gave dingen hoor, wat een indrukken allemaal en ook erfg leuk dat we mee mogen genieten. Voelt alsof ik het ook een beetje beleef. Paarden gaan goed, lessen liggen vanaf dinsdag al stil want het is te nat. Armando is nu zo gek als een koekje want kan zijn energie niet kwijt. Dat wordt wat op de buitenrit morgen. Aan de hand vandaag liep hij te showen als een echte arabier, helemaal gek. Groetjes!