Dag 10: tempelhysterie - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu Dag 10: tempelhysterie - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu

Dag 10: tempelhysterie

Door: simenhar

Blijf op de hoogte en volg Harry

18 September 2010 | Sri Lanka, Kandy

17 september

Zoo, juullieee zullen langzaam moeten lezen want de internet verbinding is ca. 2 bananen per uur.
Ik denk dat ik dus nu maar een ander I-cafe ga zoeken.
Tot zo!!

Het mag niet goedgaan vandaag. Net hele verhaal op een andere snellere PC gezet. Alles weg. Dus 3e poging.

Wel de gebruikelijke routine. Ontbijtje met eitje. Vroeg weg - wandelend, jaja - voor de ceremonie in de Temple of Tooth, waar een of andere vergulde verstandkies van Buddha ligt. Men twijfelt of het de echte is, maar volgens de true believers natuurlijk wel. Na een aanslag enige tijd terug is de bewaking streng. Enkele oneerbiedige dames uit de groep wordt alsnog ingepakt in textiel en toonbaar gemaakt. Dan kaartjes halen (hightech: met mini DVD met nuttige info). Slippers inleveren. Dan een uur schuifelen naar het heiligdom. Ik weet nog steeds niet waarom locals sneller kunnen schuifelen dan ik. Hoewel, vroeger kon ik het ook nooit. Boven is het bommetje druk. Tegen de paniek aan. We zien terwijl we doorgeduwd worden een zilveren deur die dicht blijft, maar waar schijnbaar de hemel achter zit. Wat foto's over ons hoofd gemaakt in de hoop dat... Dan wat rondhuppelen voor de secundaire bezienswaardigheden.
Simone is nog steeds niet fit, dus die besluit een middag rustig aan te doen. Ik loop r even naar t hotel, en mis zo gelukkig een korte moessonstortbui. Dan weer terug om met Weigert en Jolanda de citywalk te doen. inmiddels af en toe toch met regen. Maar valt mee. We zoeken het 'handelscentrum' de kleine winkelstraatjes. We vinden het. Prachtig. Kleine zweethokjes van enkele m2. Volgestouwd met alles voor in huis. Apotheken, groente, kruiden, huissloten, pannen, zeg maar alles wat je bij blokker en AH per schap krijgt aangeboden is hier een aparte 'winkel'. We hebben amper last van de vervelende mannekes (toots), maar worden geregeld aangeklmapt door oprecht geinteresseerde mannetjes die alles willen weten en met een handdruk beleefd afscheid nemen. Kunnen hollanders nog wat van leren. We zoeken en vinden de localmarket (overdekt). Een 'toot' volgt ons en probeert ons continue naar de spicemarket van zn vrouw de jagen. Jammer voor hem. We nemen een colaatje. Ik mag niet over de vismarkt. Zie een geitekop gescheiden van haar rompje, evenals haar pootjes. Een fruitdemo van een slim fruitboertje overtuiget ons wat in te kopen. Heerlijk witte(?) passievrucht, mango, wat ander onbekend spul. Dan per ongeluk rollen we in de openlucht markt. Prachtig. Weigert ontpopt zich als marktkoopman, nadat ik even daarvoor geweigerd had. Paranoia als ik inmiddels ben voor toots. Nergens voor nodig, ze bedoelden het goed en hebben de grootste lol, net als wij.
Door voor een ATM. TUKTUK gecharterd voor 300rp en naar huis geracet in de 2takt. Snel een tussendoortje van bakkersinkopen, water en het fruit en klaar maken voor de culturele voorstelling, die echter een beetje teleurstellend is. Een handvol trommelaars en dansers die uit de maat een voorstelling doen. Einde zou een klap op de vuurpijl moeten zijn maar is meer een nachtkaars. Vuurvreteres resp. lopers. Maar dat doet Ratelband beter. We negeren allemaal nog een bedelaar die kennelijk een arm uit zn rug heeft groeien en keren huiswaart (eh hotelwaarts) voor een vroeg diner. We proberen FOX en 't Cocktail kwartet te ontwijken. HELAAS.
We overleven het. Dan.... vroeg naar bed. Hoewel nog een uurtje internet om jullie te bedienen.

doeg,

gr. HAE&SIM

• 20 September 2010 - 17:53

Mary-an:

He samen,
    inmiddels zijn jullie alweer een aantal dagen verder ( 20 sep). nog hoeveel dagen precies hebben jullie nog te gaan, of is dat de verkeerde vraag? Zeg, ga ook eens een paar dagen gewoon liggen met een lekker boek of niets.....gewoon effe bijkome van al die indrukken!
    Kortom geniet nog lekker en tot gauw weer ziens,
    groet,
    Mary-An