Dag 18: Junglebook - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu Dag 18: Junglebook - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu

Dag 18: Junglebook

Door: simenhar

Blijf op de hoogte en volg Harry

28 September 2010 | Sri Lanka, Colombo

25 september

Broertje is tig jaar getrouwd. Geen media beschikbaar, dus uitgestelde felicitasies.
Om 6u stommelt 't al in de slaapzaal. Het heeft geregend. Dus leach-alert. Tijdens ontbijt heb ik m'n 1e te pakken, tussen m'n tenen. Grote bloedplassen in de eetzaal.
Tijdens de tracking voorbereiding spot ik 'n enorme monitor lizard bij (in) onze vuilnisbelt. Minstens 2m. Incl. staart excl. tong.
De discussie is of je korte broek moet dragen om leaches snel te zien en te kunnen wegschieten of juist lange broek en inpakken met zout. Preventief dus, wat niet 'waterdicht' is want ze kruipen er soms door en ongezien kruipen ze overal heen, totdat je ergens een grote bloedvlek ontwaart, ergens bij je navel of zo. We kizen toch voor 't inpakken. Om 8u vertrekken we voor de 4 uurs tocht. We krijgen 2 gidsen mee, waarvan er 1 alles ziet (slang van 3mm dik langs een zelfde kleur takje op 5m afstand in de bosjes) en de ander alleen maar 'yes' kan zeggen op alles wat je vraagt en als enige een paraplu mee heeft. Die krijgt dus geen tip.
De tocht door het landschap is indrukwekkend. Echt jungle in berglandschap. Fauna zien we niet overdreven veel. Paar aapjes, wel enkele nog onbekende maar mooie vogels, 3 soorten slangen (de eerste) en 'n giant squirrel (ca 1m incl staart). Verder veel (grote) insecten en planten. Maar de omgeving is indrukwekkend, net als de temperatuur en vochtigheid.
We zijb vroeg in de middag terug. We lunchen met wat Pringles, die echt overal te krijgen zijn, net als coca cola. En zowaar, enkele durfals gaan voor het rivier bad. HEERLIJK na al dat zweet. Geen mosquitos zoals de schijterds onder ons als smoes opvoerden, maar wel scherpe of gladde stenen. Christa en ik besluipen 'n monitor varaan tot op 2m. Dan vlucht ie de rivier in. Gelukkig zien we dan big mama niet (2m) die er vlak achter ligt. "Later wel.
Met water in 'm oren denk Simone van boven hoor gillen dat ik niet dichter bij mag komen. Later blijkt 't tegengestelde 'gooi 'n steen naar d'r toe!!!'. Na de swimparty rondlummelen. Overigens de hele dag stralend weer.
Om 7.30u zelfde menu. Koffiekoppie groentesoep, alleen nu gepaneerde onherkenbare vis ipv de even onherkenbare kip van gisteren. Daarna gaan we door in onze boomhuis met ons tomeloos geouwehoer eh .... geevalueer. Nu onder invloed. Afgepeigerd duiken we er vanavond nog eerder in. Voor tienen. We hebben 't gevoel dat de trip nu voorbij is. 'T is de laatste actieve dag van t programma, althans gepland.

H&S