Dag 15: POJA - Reisverslag uit Embilipitiya, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu Dag 15: POJA - Reisverslag uit Embilipitiya, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu

Dag 15: POJA

Door: simenhar

Blijf op de hoogte en volg Harry

26 September 2010 | Sri Lanka, Embilipitiya

22 september

Vandaag is het vollemaanfeest - POJA. Iedereen vrij. Eerst dachten we dat ze 't over pooier-dag hadden. Nou ja, die hebben ook wel recht op een eigen dag. Maar..... dus goed voor 12 vrije dagen per jaar. Niet verkeerd.
Omdat we al de bergen uit zijn, kunnen we uitslapen in ons onverwachte (en luxe) hotel. Waarschijnlijk de reden waarom ik met stampende koppijn wakker wordt. Ik heb gewoon ontberingen nodig. Afrekenen (5 man/vrouw kijken toe hoe de boss een rekening opmaakt).
Wederom naar Ella. Weer bij hotel/rest. 'Hill Top Guest House'. Nu voor koffie op het 'belvedere' gazon. Practig. Ik spot nog een hel gifgroene kameleon. Uitzicht is ver, erg ver. Koffie en thee en hitte. Na alle regen weer een zonnebril nodig. Yolanda scoort kilo klomp kwartsiet. Als ik de ouwe verkoper vraag of 't spul eetbaar is kijkt ie lachend naar de rest over zoveel domheid van mij. Als ik 'm vraag of ie 't zelf gebrobeerd heeft lacht ie nog harder met alleen zijn hoektanden.
Yolanda biedt aan het kwartsiet een uurtje vast te houden voor energie. Ik weet niet of dat werkt bij mij.
Onderweg een stop bij Ruwana Falls. Zeer druk, want iedereen is natuurlijk POJA vrij. Ijsjes. Met local friends op de foto. Uiteraard de inmiddels traditionele ATM stop. Nog een pottery-dema. Hoe draai je en pot en hoe bak je ze. Daarnaast gelijk de rubber-demo. Hoet tap ik en hoe maak ik er een stuiterballetje van. De overkant is veel interessanter, want daar zitten apen te bietsen van een family picknick. Daar nog een demo van een 'waterfiets'. Hoe steek ik rivier over met fiets. Dan door naar het pittoreske plaatstje Embilipitya via eindeloze bananenplantages (tevens al olifantengebied). Ze lijken allemaal opelkaar. Lange straat met heel veel middenkader en een Cargills met een ATM. Het hotel is echter zeer schilderachtig tussen de bomen aan een basin'. Het is niet eens op de foto te krijgen zo verstopt tussen de bomen. We vallen weer met de neus in de boter met een trouwerij. Wel met gevolg dat we in de kelder in een kantine moeten eten ons gehele verblijf. Morgen blijkt er nog een trouwerij te zijn. Ze houden wel van een feestje hier. Hoewel we af en toe denken dat de bruid de bruidegom een uur voor 't feest pas voor 't eerst ziet. We spotten een bordje met een Ayurveda aandbieding. Full package voor 5200rp. Koopje. Met zn 4-en er gelijk op af. We worden ontvangen door een zeer stereotiep indiaas manneke met veel hoofdgeschud en diploma's achter zich hangen, onder meer voor familyplanning (??). Uitgereid legty hij ons de beginselen van Ayurveda uit. Zal ik hier niet uileggen. Google of wikipedia het maar. Conclusie is dat - volgens ons - we worden geanalyseerd wat onze 'samenstelling' is: Vatta, Kapha en of Pita. Op basis van hartslag en bloeddruk. Onderwijl gaat plotseling een slaafje op aangeven van dr. met een bus vlido achter een mug aan in het inmiddels zeer drukke kantoortje. 5 minuten en een halve bus later is de vlieg niet meer, .... wij bijna ook niet meer.
Het klinkt allemaal zeer aantrekkelijk. We nemen een 4-package deal en beginnen vandaag met een full-body massage en een kruidenbad. Eerst 't onderzoek. Pols 65, bloeddruk 140/90; ik v
ben Vitta Pitha, of zo iets. 'Sir, you much excercise, yes??'
Dan de behandeling, heerlijk, vooral 't eerste.
Dr. 'how-do-I-keep-control' komt regelmatig hoofdschuddend lachend langs. 'Is good?' 'Is good?'
Nou.... it is very good. Herboren keren we terug naar 't hotel. Oh ja, ons voorstel om per sexe de behandelingen te doen deed een giga beroep op zijn self-control. Hij had maar een vrouwelijke therapist.
Terug naar 't hotel.
Stinkwas afgeven. Overigens prachtige kamer (51) incl. AC.
Het diner - in een galm cantina vanwege de bruiloft - is super chaotisch. Bonnetjes systeem werkt hopeloos. Ze gokken maar wat. Onze vega's Ralph en Sylvia zijn laaiend over de vis die ze voorgeschoteld krijgen. Enkele die-hards (wij dus) houden het vol t/m het dessert. Nog nababbel over gister. Zeer goede kritieken voor de staf. Min voor Baobab. Dit levert nog klachten op. Hoewel Bert (reisleider) alles ad hoc zeer goed opgelost heeft, zit hij volgens mij wel in over de nasleep. Hij blijft natuurlijk werknemer van Baobab, en moet hun zaken verdedigen.
Sim ontmoet nog een 'ex plaatsgenoot' de souvenir verkoper blijkt in Zaltbommel te hebben gewoond. Hij is helemaal blij en wil gelijk Bommel bellen om...... ja wat eigenlijk. Gelukkig lukt het niet. Sim heeft wel gelijk dikke fotoboeken moeten doorworstelen.
Als we naar de kamer lopen om vroeg er in te duiken is trouwens het aanbiedingsbordje van de Ayurveda verdwenen. Gek....?

Morgen de jeeps in..... 4.30u eruit... pffffff .... zzzzzzzzzzz...

gr.
Har en Sim