Dag 5: Lion rock & the elephants - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu Dag 5: Lion rock & the elephants - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Harry Bron - WaarBenJij.nu

Dag 5: Lion rock & the elephants

Door: simenhar

Blijf op de hoogte en volg Harry

13 September 2010 | Sri Lanka, Sigiriya

12 september.

"The day after". Ze is echt 51.
Vandaag vroeg weg. Erg vroeg. Er wacht een zware dag. Klimmen. Hitte.
De bus is bijna klemgezet. Maar we komen weg.Zonder ontbijt. Dat volgt na anderhalf uur over een rustige weg. 't Is zondag. Locals rusten ook.
Bij de afslag naar Sigiriya staat een - zo blijkt ook later - een erg goed restaurantje. Goed ontbijt. Erg vriendelijke bediening. Waarschijnlijk familiebedrijfje met mooie dochters. Dan door naar een 'World Heritage' object. Dat dit het geval is wordt met grote reclame borden nog eens goed benadrukt. Wat is het dan? In het vlakke landschap een ovaalvormige rots die ca 100(?)m steil omhoog steekt. Daaromheen weer uitgebreide restanten van tempelcomplexen met waterleidingen die fonteinen veroorzaakten zo rond het jaar nul. Maar het is heet, erg heet. In de bus spoot ik al uit elke porie water (airco was uit omdat iemand over de kou had geklaagd).
In een goed door Ari gedoseerd tempo beklimmen we de honderden treden omhoog. Aan de voet van de rots worden het stalen trappetjes die er vaak niet al te robuust uitzien, maar ze hebben taai staal in Sri Lanka. Prachtige frescos van erotisch uitziende Sri Lankaansen. Tegen de rotswand geplakt. Sommigen hebben wat moeite met de smalle trappetjes tegen die steile wand. De beloning boven is groot. Na het tussenstation gaat een select gezelschap door voor de top. Beloning is een aardig uitzicht en een verkoelende wind. Daarna naar beneden gedenderd. Vele singaleesjes opzij duwend.
Terug naar restaurant voor een prima lunchbuffet. Door met de bus - nu met de airco aan de twee facultatieve activiteiten. Ayurvedische Massage of olifantje rijden. Om de ervaringen te verdelen ga ik de olifant op en Simone laat zich masseren. De olifant was geweldig. Met bad onderweg. De mahut was goed opgeleid want hij kon met alle camera's overweg en wist ook nog precies wie hij met welke camera moest vastleggen. Soms had hij er 10 gelijktijdig aan zijn armen hangen.
De massage was (dat weet harry niet dus ik neem even over).
Nou, spannend en de gebruikelijke spraakverwarring.
Er bleken meer dames dan damesmasseuses, dus 2 dames werden door een man "gedaan".
Ik gelukkig niet, wel een verlegen beginnend meisje.
Eerst hoofdmassage met een soort marinade olie.
Toevallig wel net op de dag dat ik mn haar had gewassen, en ik voelde de klitten al fijn opkomen.
Daarna bloot op de buik liggen en met dezelfde culinaire olie werd rug, armen, benen gedaan en later ook de voorkant.
Toen op norse toon de sauna in met doek om, Sauna: ieniemienie hokje met 5 boomstammetjes en blaadjes op de vloer en aan plafond hangend, rook en warmte door gaten in de vloer.
Daarna in "doodskist" waar je hoofd uitstak, dat was de stoomcabine.
Hierna Keken we uit naar de verfrissende douche, helaas, een morsig handdoekje in de hand gedrukt en het bevel om de olie af te vegen en dan de kleren weer aan. Ik stonk!!!!
Gelukkig is er in het hotel een douche (nog onbekend of het een warme was - gelukkig wel bleek later).
Toen onderweg naar lunch en daarna naar de houtfabriek waar we kennis mochten maken met houtsnijwerk en daarna tegen vriendenprijsjes leuke dingen mochten kopen (haha, geloof je het zelf?)
[Har] Tja, nu zitten we dus met een pimpelpaarse Ganesha van een halve meter hoog.
Dan het hotel verkennen. Ziet er niet verkeerd uit. Wederom familiebedrijfje met weer mooie dochters, maar ook erg vriendelijk. De belboys dragen prachtege shirtjes met smiley met daaronder 'we will serve'. Nou dat doen ze.
Douchen. Eten. De eerste verhalen op internet gekwakt. En plat.
----------

• 13 September 2010 - 14:18

Marjan:

Skatsjes

Jullie hebben wel vakantie hoor niet alles nu al verklappen ook iets voor na de vakantie
    overhouden

• 13 September 2010 - 18:48

Mary-An En Albert:

He samen,

Dit heb ik wederom met veel genoegen gelezen, maar oh,oh, wat mis ik de foto's.......om het beeld compleet te maken.
    Kortom, jullie klinken enthousiast en genieten. lekker doorgaan zo.....die foto's komen we bekijken!!